Despre fotografie

Filtrul culorilor de toamna (Ghid practic

IMG_3480-580x386Toamna este, cu siguranta, “anotimpul fotografiei”. Cum se pot surprinde imagini mai reusite, cu culori mai saturate si contraste mai puternice, fara a apela la un program de prelucrare foto? Foarte simplu: utilizand un filtru de polarizare.

Probabil cea mai buna metoda pentru a surprinde culorile specifice in fotografii, toamna, nu este post-procesarea imaginilor ci utilizarea unui filtru de polarizare, care accentueaza culorile si reda mai bine specificul cromatic al acestui anotimp.

Filtrul de polarizare este cunoscut datorita capacitatii sale de a elimina reflexiile (efect ce nu poate fi obtinut nici macar in post-procesare). In plus, prin ‘filtrarea’ razelor de lumina incidenta, filtrul de polarizare poate accentua culorile si contrastul unei fotografii. Pare complicat, dar in practica utilizarea unui filtru de polarizare este foarte simpla: fixati filtrul pe obiectiv si rotiti-l in timp ce priviti prin vizor. Veti observa imediat ‘efectul’ filtrului (accentuarea culorilor, reducerea reflexiilor etc) si veti putea stabili cu exactitate nivelul dorit. Efectul cel mai puternic se obtine atunci cand razele de lumina de la soare cad intr-un unghi de 90° fata de directia in care se fotografiaza (altfel spus, cand fotografiati cu soarele “in lateral”, nu in fata sau in spate).

3776__580x430_efectul-filtrului-de-polarizareEfectul filtrului de Polarizare

Cu sau fara filtru de polarizare – imagini originale, neprelucrate, inregistrate consecutiv.

In utilizarea unui filtru de polarizare trebuie sa tineti cont ca acestea modifica expunerea cu pana la doua sau chiar trei diafragme. Astfel, parametrii expunerii trebuie ajustati pentru a compensa micsorarea cantitatii de lumina ce ajunge pe senzor, datorita utilizarii filtrului. De cele mai multe ori, daca lucrati intr-unul din modurile semi-automate (P/Av/Tv), exponometrul integrat al aparatului va compensa automat lipsa de lumina (in exemplul de mai sus am aplicat o compensare de o treapta de expunere – Exp. Comp. +1).

Filtrele de polarizare sunt de doua tipuri: circulare sau liniare. Pentru aparatele cu focalizare automata se recomanda utilizarea filtrelor de Polarizare Circulara, deoarece cele liniare pot perturba buna functionare a sistemul de focus al aparatului.

Pentru utilizarea unui filtru de polarizare este necesar ca inainte de a declansa sa rotiti filtrul pana cand culorile si contrastul sunt cele dorite. Efectele pot fi vizualizate imediat pe ecanul LCD sau in vizorul optic al sistemelor DSLR, utilizarea filtrului devenind astfel foarte simpla.

Ce trebuie sa stiti cand alegeti un filtru de polarizare?

  • Grosimea sticlei filtrului: Un filtru de polarizare din sticla groasa va reduce si mai mult cantitatea de lumina ce ajunge pe senzor, va atenua calitatea imaginii si va produce o intunecare la colturi (vignetare)
  • Diametrul filetului: pe obiectivul aparatului DSLR/Bridge este marcat diametrul de filet compatibil. Alegeti un filtru potrivit obiectivului pe care urmeaza sa il utilizati sau, in cazul in care aveti mai multe obiective, alegeti filtrul pe diametrul cel mai mare (dintre toate obiectivele). Veti putea utiliza acelasi filtru si pe celelalte obiective, montand uninel de reductie (step-down).
  • Filtrul de polarizare si obiectivele grandangulare: utilizarea unui filtru de polarizare pe obiective cu unghi mare de cuprindere (wide-angle / grandangulare) poate produce un efect de vignetare in cadru, datorita grosimii sticlei filtrului.

Cat costa un filtru de polarizare?

Asadar, toamna nu aveti nici un motiv sa plecati de acasa fara a avea un filtru de polarizare in geanta sau rucsacul foto. Din fericire sunt accesibile, cu preturi pornind de la 88 de leipentru filtrele de polarizare Kenko sau Hoya, cu diametrul de 55mm si pana la 277 de leipentru filtrele profesionale de la B+W. Nu uitati sa alegeti un filtru de polarizare circulara, cu diametrul corect!

Alte sfaturi pentru a surprinde “culorile toamnei”:

  • Momentul zilei: pentru fotografii de toamna cat mai inedite, cele mai bune momente ale zilei le reprezinta apusul si rasaritul, atunci cand lumina cade razant pe sol si umbrele sunt mai accentuate.
  • Vremea ‘rea’ vine in ajutorul fotografilor: unele dintre cele mai reusite fotografii de peisaj (si nu numai) se fac atunci cand vremea nu invita fotografii sa iasa din casa. Cei ‘curajosi’ vor obtine insa imagini deosebite, pe vreme ‘rea’!
  • Uneori detaliile chiar fac diferenta: chiar si o banala frunza uscata poate reprezenta un subiect interesant, daca este surprinsa intr-o fotografie care sa o puna in valoare. Am vorbit pe larg despre obiectivele macro, burduful si tuburi de extensie in articolele din arhiva.
  • Cautati contrastele: Indiferent de subiect sau de momentul zilei, contrastele pot oferi cel mai bun efect vizual intr-o fotografie.
  • Folositi internetul in ajutorul vostru: puteti cauta zone si locatii propice pentru fotografii de toamna in arhivele comunitatilor foto dedicate (Flickr, 500px etc), filtrand dupa loc, zona si anotimp (de cele mai multe ori este suficient sa folositi anotimpul ca cuvant cheie in cautare, alaturi de zona sau locatie)
  • Folositi setarea temperaturii de culoare (balansul de alb) pentru culori mai accentuate: setarea balansului de alb pe “Cloudy” sau “Shade”, chiar daca afara este soare, va ofera fotografii cu culori mai calde si mai accentuate (atentie insa, nu e un ‘truc’ general-valabil care sa se potriveasca in orice situatie!)
  • Subexpuneti: utilizand setarea de compensare a expunerii, subexpuneti cu 0,5 sau chiar o treapta de expunere pentru a obtine culori mai accentuate.

Inchei aici prin a va invita sa experimentati si sa fotografiati toamna asa cum este ea: imbracata in culori specifice! Ce filtru de polarizare utilizati? Puteti lasa linkuri catre fotografiile voastre de toamna, mai jos, in comentarii.

Sursa articol: http://www.clubulfoto.com/filtrul-culorilor-de-toamna/

Manual de fotografie de la 1913

Pentru ca tot am vorbit despre carti de fotografie acum cateva zile, un cititor ne-a atras atentia asupra unui Manual de Fotografie editat in anul 1913, care poate fi citit in format electronic (scanat) pe siteul sau.

Este vorba despre cartea “Manual de Fotografie pentru Amatori“, autor Capitan V. Carsinescu, publicat in 1913 de Atelierele Grafice SOCEC Bucuresti. O adevarata lectie de istorie fotografica, ce “Cuprinde cunostinte absolut indispensabile ori-carui incepator servindu-i ca (,) calauza pentru a reusi frumoase fotografii si a se perfectiona usor in aceasta arta” (text preluat chiar de pe coperta manualului). :)

Manualul poate fi viualizat in varianta integrala pe siteul d-lui. Paraschivescu.

Manual de fotografie de la 1913

Manual de fotografie de la 1913

Manual de Fotografie la 1913

Manual de Fotografie la 1913

Sursa foto si articol: http://www.clubulfoto.com/manual-de-fotografie-de-la-1913/

 

Fotografia de nunta vara – Sfaturi de la Brett Florens

Indiferent daca fotografiati pentru prieteni sau rude sau daca ati fost contractati la prima nunta in acest sezon, sfaturile lui Brett Florens va vor ajuta sa exploatati la maxim zilele mai lungi si lumina disponibila.

Contre-jour

Stiu ca suna ciudat, dar primul meu pont este fotografiati in contre-jour! Aceasta este una dintre cele mai romantice forme de lumina pe care natura le poate oferi, iar calitatea ei da nastere unor imagini de-a dreptul senzuale. In primul rand, ma asigur ca subiectii sunt tot timpul cu spatele inspre soare. Aceasta pozitie ma asigura ca lumina directa a soarelui nu ajunge pe fetele lor si nu creeaza umbre dure si neplacute.  In plus, se reduce astfel riscul accentuarii texturii pielii in cazul persoanelor cu ten problematic.

In acest caz, o expunere corecta este elementul cheie; sistemul de masurare al aparatului foto „vede” multa lumina in jurul subiectului, rezultatul fiind subexpunerea fetelor. Compensati expunerea pozitiv cu ajutorului butonului dedicat (daca folositi moduri ca P, A, S).  Nu va temeti daca isi face aparitia „flare-ul” in imagini – folosirea creativa a luminii parazite poate fi cheia unor imagini excelente.

Fotografiat cu Nikon D3s, © Brett Florens

Fotografiat cu Nikon D3s, © Brett Florens

Accesorii de difuzie

Atunci cand fotografiati in lumina dura a soarelui –  asa cum se intampla in cazul nuntilor din timpul verii – este recomandat sa folositi un material de difuzie pentru a inmuia lumina. Va sugerez sa folositi un sistem 5 in 1, mai precis partea de difuzie a acestuia deasupra subiectului. S-ar putea sa fie nevoie sa cresteti expunerea cu aproximativ o treime de stop pentru a compensa cantitatea mai mica de lumina care ajunge pe subiect.

 

Fotografiat cu Nikon D3s, © Brett Florens

Fotografiatul in ploaie

Vara nu inseamna neaparat vreme perfecta, dar cu putina planificare tot puteti obtine rezultate bune, chiar si in conditii dificile. Incercati sa folositi bliturile Speedlight remote pentru a simula lumina soarelui sau o lumina continuua pe baza de LED-uri. Pentru a simula  efectul de contre-jour, rugati pe cineva sa tina blit-ul in spatele subiectului –  daca nu aveti un asistent, incercati un stativ sau un trepied. Declansand Speedlight-ul sau alt blit portabil, puteti obtine imagini romantice ce nu pareau posibile pe vreme nefavorabila. O sa va surprindeti cu siguranta clientii.

Fotografiat cu Nikon D4, © Brett Florens

Fotografiati de sus si cu unghi mare de cuprindere

Pentru ca vara inseamna in general vreme buna, fotografiatul in aer liber ofera un sentiment de  spatiu si libertate. Pentru a imortaliza acest lucru, va sugerez sa incercati unghiuri diferite. Un truc simplu, dar eficient, este sa folositi un monopied pentru a ridica aparatul foto mult deasupra capului. Atasati un obiectiv grand-angular sau super grand-angular, activati functia de auto-declansare si ridicati-l. Rugati subiectii sa se uite la aparat si asteptati ca acesta sa declanseze. Fotografia astfel obtinuta o sa arate ca si cum a fost facuta cu o macara.

Fotografiat cu Nikon D3s, © Brett Florens

Nu va temeti de apa

Puteti incerca si cateva distractii tipice verii. Chiar daca sunteti doar prieten cu mirele si mireasa si nu fotograful oficial, puteti sa le propuneti o sesiune ceva mai indrazneata. Nikon COOLPIX AW100, un model compact si cu pret bun, este ideal pentru fotografia subacvatica. Indiferent daca fotografiati sub apa sau doar cu valurile incojurandu-i, imaginile vor fi extrem de dramatice si vor arata extraordinar intr-un album de nunta. Evident, aceasta sesiune nu este pentru ziua nuntii  –  mama miresei nu o sa fie prea incantata de o rochie uda!

Fotografiat cu Nikon COOLPIX AW100, © Brett Florens

Fotografiat cu Nikon D3s, © Brett Florens

Fotografiatul noaptea

Tot temperaturile ridicate ofera posibilitatea de a fotografia in aer liber dupa lasarea serii. Tehnologia folosita in ultimile modele de aparate DSLR este incredibila si permite scenarii ce nu erau disponibile pe vremea filmului. Uitati-va la lumina ambientala oferita de cafenele, restaurante sau iluminatul stradal.  O lumina continuua cu LED-uri este suficienta pentru a lumina un cuplu. Rugati-i sa stea nemiscati si veti obtine imagini deosebite.

Fotografiat cu Nikon D3s, © Brett Florens

Sursa: http://www.nikonisti.ro/articole/fotografia-de-nunta-vara-sfaturi-de-la-brett-florens/941

Fotografia care a strans un milion de like-uri

Așadar, creatorul Facebook, Mark Zuckerberg, s-a căsătorit sâmbătă cu Priscilla Chan, femeia care i-a fost alături în ultimii zece ani. Partea cea mai frumoasă a poveștii o citim pe Realitatea: “Cuplul s-a căsătorit la Palo Alto, California, la petrecere participând mai puţin de 100 de oameni. Aceştia nu ştiau că vor participa la o nuntă, ci la o festivitate dată în cinstea faptului că Chan a absolvit medicina”.  Și, tot despre nunta celor doi, pe site-ul Gândul: “Anunţul privind căsătoria cu Priscilla Chan a fost făcut chiar de Mark Zuckerberg, care a postat o fotografie pe pagina lui de Facebook”.

Are doar 8 ani si este fotograf profesionist

Se numește Qamar Hashim, este irakian și a început să facă fotografii de la vârsta de patru ani.

Prima sa fotografie a fost realizată de pe fereastra casei, cu aparatul tatălui său și reprezenta invazia trupelor americane în Irak. De meserie fotoreporter, tatăl a continuat să alimenteze curiozitatea fiului pentru fotografie. Iar astăzi, la vârsta de opt ani, Qamar este membru al Societății Fotografice din Irak și speră să intre în Cartea Recordurilor cu titlul de cel mai tânăr fotograf profesionist din lume.

Mi-aș dori să pot să fac fotografii ale unor lucruri periculoase – foc, explozii sau alte incidente – dar am fost mereu izgonit din aceste locuri. Mi se spune că sunt un copil. Și mi-aș mai dori să realizez o fotografie a triunghiului unor păsări migratoare.

Cea mai scumpa camera foto

Valorează 2,16 milioane de euro și este o cameră din seria “Leica 0″, un prototip produs în Germania, în anul 1923.
În total au fost produse doar 25 de camere din seria “Leica 0″, toate prototipuri, cu scopul de testa piața înainte de apariția Leica I, un aparat foto produs în 1925 și din care până în 1936 s-au vândut 57.000 de exemplare deși era foarte scump. Cameră vândută în cadrul licitației este perfect funcțională și astăzi, după aproape 90 de ani.Precedentul record a fost deținut tot de o cameră foto din aceeași serie, vândută anul trecut pentru suma de 1,3 milioane de euro.

Sursa: http://webcultura.ro/cea-mai-scumpa-camera-foto/

Un gând despre &8222;Despre fotografie&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s